تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/06/22 - 18:19
کد خبر: 516151

در نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز به وزیر بهداشت مطرح شد؛

نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز به وزیر بهداشت/ انتصابات بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی باشد

نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز به وزیر بهداشت/ انتصابات بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی باشد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز بر خود لازم می‌داند دغدغه‌ها و معیارهای مدنظر خود برای انتخاب بالاترین مقام استانی این وزارتخانه و بازوی عملکردی شما یعنی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را محضرتان اعلام نماید تا شاید از این مدخل، گرهی از کار مردم گشوده شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز خطاب به دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه‌ای نوشت که شرح آن را می‌خوانید: 

 بسم الله الوکیل
جناب آقای دکتر ظفرقندی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 با سلام و احترام

 ضمن عرض تبریک بابت مسئولیت جدید و آرزوی موفقیت در امانت داری از این مسئولیت مهم و خطیر، با توجه به آسیب وارد شده به بدنه‌ی نظام سلامت در طی سالیان متمادی از سطوح خرد به کلان، به دلیل انتصاب برخی مدیران نالایق، ناآگاه و خودکامه بر مسند ریاست دانشگاه‌ های علوم پزشکی کشور و تکیه بر مدیریت‌های ناکارآمد، تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه و سهم‌خواهیِ مذبوحانه‌ گروهی قدرت طلب که باعث بلند شدن فریاد اعتراض از سوی اقشار مختلف نظام سلامت و مردم گردیده است، که نمونه‌ی آن را در اعتصابات بی‌سابقه‌ی پرستاران و دانشجویان می‌توان یافت، سوال دغدغه‌مندان حوزه سلامت این است که آیا حضرت‌عالی قصد ادامه‌ی این رویه‌ی معیوب را دارید یا قصد تغییر آن؟ چرا که ما از تکرار گذشته و بحران‌های بیشتر نگرانیم.

لذا انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز بر خود لازم می‌داند دغدغه‌ها و معیارهای مدنظر خود برای انتخاب بالاترین مقام استانی این وزارتخانه و بازوی عملکردی شما یعنی رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی را محضرتان اعلام نماید تا شاید از این مدخل، گرهی از کار مردم گشوده شود:

1.  شایسته و متخصص: نظر به شعار اصلی دولت فعلی یعنی وفاق ملی، انتظار می‌رود انتخاب رئیس دانشگاه براساس شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی و دور از هرگونه‌ حزب‌گرایی و قومیت‌گرایی باشد تا دانشگاهیان و مردم بیش از پیش شاهد بازی‌گردانی مسئولین و بازی خوردن خودشان نباشند.

2.  برنامه ریزی دقیق و عاقلانه: مشکلات و کمبودهای متعددی در زمینه‌های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، درمانی، عمرانی و رفاهی وجود داشته که نیاز به برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه توسط رئیس دانشگاه دارد. طرح و برنامه ای که قبل و بعد از انتخاب ایشان قابل رؤیت و ارزیابی برای عموم و علی‌الخصوص تشکل‌های دانشجویی باشد. 

3.  پایبند به فرمایشات رهبری: اهتمام و توجه ویژه به فرمایشات و نصایح رهبری به ویژه در مسئله رفع موانع فرزندآوری و افزایش جمعیت از لزوم کار های مدیریتی است. چرا که ایشان با التزام به عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیماتی یکپارچه و در راستای نیازهای مردم و کشور اتخاذ خواهند کرد. تصمیماتی که بی‌شک از بار روی دوش مردم و سختی زندگی آنها خواهد کاست.

4.  پاسخگو بودن نسبت به مطالبات دانشگاهیان و مردم: اولویت هر مسئولی در هر رده مسئولیتی همواره باید خدمت به خلق باشد و مطالبات مردم و دانشگاهیان از نیازهای آنها بر می‌آید و زمانی که مسئول، خود را در مقام پاسخگویی ببیند، تلاش و دقت بیشتری را صرف پرداختن به وظیفه خود می‌کند. لذا توجه به این مطالبات نه تنها ایشان را از ورود به منجلاب قدرت طلبی و فساد بازمیدارد، که راه را در طول ریاست ایشان برایشان هموار خواهد کرد.

5.  شفاف در تمام سطوح به ویژه در حوزه مالی: طبق گفته های جناب آقای دکتر پزشکیان، عدم شفافیت مالی باعث فساد در جامعه است. در دوره ی قبل، علی‌رغم تاکید بر جلوگیری از رانت، شاهد بودیم بودجه های وزارت بهداشت در حوزه های مختلف بصورت غیر هدفمند و بعضاً با فشار برخی نمایندگان، خصوصا در استان فارس، صرف ساخت پروژه های عمرانی شد که هیچ منفعتی نداشته و صرفا هزینه‌های فراوان به دانشگاه‌ها وارد نمود، درحالی که بیمارستان نمازی که مرکز درمانی جنوب کشور به حساب می‌آید از داشتن نیاز های ضروری خود محروم می‌ماند. لذا یکی از شاخص‌های مهم رئیس دانشگاه شفافیت حساب‌ها، هزینه‌ها و درآمد‌های دانشگاه است.

6.  توجه به بهسازی زیر ساخت ها: فرسودگی، کمبود و یا نبود زیرساخت های مورد نیاز در فعالیت های آموزشی، پژوهشی، درمانی و رفاهی یکی دیگر از موارد و چالش های پیش روی رؤسای دانشگاه هاست. فرسودگی هایی که در حوزه درمان جان بیماران و در حوزه آموزش و پژوهش سلامت جسمی و روانی دانشجویان را به خطر انداخته است. 

7.  عدالت و مردم داری در حوزه بهداشت و درمان: افزایش هزینه های درمانی و عدم توزیع مناسب داروهایی نظیر انسولین در سطح داروخانه ها و همچنین نقص در پرداخت های بیمه‌ای و تعطیلی عمده خانه‌های بهداشت روستایی، سختی‌ها و مشقت‌های زیادی را به مردم وارد کرده است که از رئیس دانشگاه انتظار می‌رود در حل این چنین مسائل طرح و برنامه داشته و کوشا باشد.

8.  اجتناب از محافظه کاری و نگاه های حزبی و قومیتی: اجتناب از محافظه‌کاری و نگاه های حزبی و قومیتی و سلیقه‌ای در تقسیم پست‌های مدیریتی و همچنین در مسائل مختلف از جمله فرهنگی-سیاسی که برخلاف فرمایشات رهبری بوده و موجب از بین رفتن تحرک و پویایی در دانشگاه می‌شود. توجه به نسل جوان و آینده سازان و نگاه ویژه به تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی و صنفی بصورت هدفمند انجام شود.

9.  نظارت بر عملکرد سیاسی دانشگاهیان: محیط دانشگاه همواره شاهد کش و قوس های فراوان سیاسی بوده است؛ موضع‌گیری نادرست برخی اساتید و دانشجویان مسیر حرکت دانشگاه را از مسیر خدمت به اسلام و مردم منحرف نموده و آسیب های بسیاری را در پی داشته است. آسیب‌هایی مانند مهاجرت‌های پیاپی توسط دانشجویان و دانش‌آموختگان که امروزه به وضوح شاهد آن هستیم.

10.  درک کافی از مسائل آموزش علوم پزشکی: بعضا دیده شده که به دلیل کمبود بودجه و یا کمبود نیروی کار در حوزه درمان، مباحثی فاقد ارزش آموزشی به برنامه آموزشی دانشجویان اضافه شده است که صرف کاهش هزینه‌ها و یا جبران نیروی کار بوده و مصداق بارز برده‌داری و بی عدالتی است. شناخت و توجه رئیس دانشگاه و معاون آموزشی ایشان تنها راه حل این معضل است.

11.  برقراری تناسب میان نیاز شغلی کشور و محتوای آموزشی: یکی از نکات مهم در حوزه آموزشی بکارگیری دانش‌آموختگان در حوزه کاری مرتبط با رشته آنها می‌باشد. اتفاقی که امروزه کمتر شاهد آن هستیم. زیرا یا فرصت شغلی مناسب با رشته تحصیلی آنها فراهم نیست و یا آموزش‌های به‌روز و لازم برای فعالیت در آن حوزه به آنها داده نمی‌شود. به همین منظور رئیس دانشگاه باید نسبت به حل این معضل برنامه ریزی و اهتمام لازم را داشته باشد.

12.  نظارت بر عملکرد علمی اساتید و تقویت آنها: نظارت بر عملکرد علمی اساتید و تقویت آنها هم در زمینه آموزشی و هم در زمینه فرهنگی و تربیتی که یکی از ملزومات و اولویت های امروز دانشگاه‌ها برای تربیت یک نیروی کار متخصص و متعهد برای کشور می‌باشد.

13.  ارائه الگو و تقویت تشکل های دانشجویی: در زمینه ی فرهنگی علاوه بر ترویج فرهنگ اسلامی و ارتقاء سطح فرهنگی دانشجویان، اساتید و پرسنل، یکی از موارد مهم ارائه الگوهای مناسب در حوزه های مختلف از جمله مدیریتی، علمی و فرهنگی می‌باشد. همچنین توجه به نسل جوان و آینده‌سازان و نگاه ویژه به تشکل ها و نهادهای دانشجویی و صنفی بصورت هدفمند که برنامه ریزی نسبت به ایجاد و معرفی این الگوها یکی از وظایف مهم رئیس دانشگاه است.

و اما در سخن پایانی از حضرت‌عالی خواهشمندیم در خصوص استفاده از تمام ظرفیت ها و فرصت ها و پرهیز از هرگونه حزب‌گرایی و قومیت‌گرایی در هیأت رئیسه دانشگاه‌ها به رئیس محترم دانشگاه تأکید و توصیه‌های لازم را بفرمایید.

امید است با انتخاب‌هایی درست و با نگاهی کارشناسی و آینده نگر در انتخاب رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سبب افزایش سرعت حل مشکلات و معضلات این حوزه شوید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مسئله اصلی سیاست خارجی کشور گسترش سیاست همسایگی و منطقه‌گرایی است/ تغییر در راهبردهای منطقه‌ای، ضروری و اجتناب ناپذیر است
نامه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز به وزیر بهداشت/ انتصابات بر اساس شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی باشد
انتقاد یک استاد دانشگاه از دولت پزشکیان
حقوق مالی زنان مجرد در بستر قوانین بررسی می‌شود
خطرات مصرف داروی کتامین برای زنان باردار
اعلام آمادگی جامعه‌الزهرا(س) برای تعامل و همکاری با نهادهای مختلف
تشکیل، تحکیم، تقویت و تعالی خانواده مطالبه امروز زنان است
شهید باکری ذوب در ولایت بود
ظلم به پرسپولیس از پیشانی آنها پاک نمی‌شود!
مهاجم جدید پرسپولیس وارد تهران شد
پزشکیان و عمار حکیم دیدار کردند
عکس/ کتیبه‌های شهادت امام حسن عسکری(ع) در کربلا
نیمار به دیدار با استقلال و پرسپولیس می‌رسد؟
شمار شهدای جنگ غزه به ۴۱ هزار و ۸۴ نفر رسید
فسخ قراردادها کار دست استقلال داد
خبری که غربگراها به مردم ایران نمی گویند
مرکز دیپلماتیک آمریکا در بغداد هدف قرار گرفت
نشست سران شیعیان عراق با پزشکیان
باید از افزایش ظرفیت پزشکی به نفع مناطق محروم استفاده کنیم
برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های تحصیل در ایران به تعویق افتاد
سقف بودجه تیم‌های آسیایی افزایش یافت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top